Fault finding initiated

Banditen har gått lite dåligt senaste veckan, ojämn gång vid låga varv, långsam att svara vid gaspådrag, låter inte riktigt som vanligt. Har provat en mängd olika åtgärder för att få bukt med problemet.

Gnista?

Startade upp hojen och lät den stå på tomgång. Tomgången ligger lågt, under 1000rpm och låter lite bluddrigt, känner på rören från cylindrarna och märker att 2 är kalla när den stått och brummat ett tag. Den tänder inte på 2 av cylindrarna. Plockar ur och kollar stiften, alldeles svarta och igensotade och helt utan gnista. Borstar av med stålborste och provar igen, då fick jag gnista i alla fall men den går fortfarande dåligt.

Bränsle?
Fanns gammal soppa kvar från i höstas i tanken, kan ju vara det som spökar. Inhandliar en 20L-dunk och tömmer ur bensinen i den. Åker till macken och införskaffar 5L ny prima 98-oktan att testköra på.

Luft?
För att rengöra luftfiltret krävs att tanken demonteras så jag passade på att kika på det när allt ändå var bortplockat, såg fräsht ut, skakade ur det lite och plocka bort ett och annat litet löv som sugits in.

Fixat!?
Vid första uppstarten med nya soppan går den bra. Kanon, nu är problemet löst, det var soppan som var dålig. Rullar iväg till macken och fyller upp tanken så jag ska kunna ta mig till jobbet imorgon. Tar en lite längre provtur ut på E4an men kommer inte många kilometer förrän problemet är tillbaka. Nitlott.

Suzuki
Åker förbi Suzuki i Rotebro på väg till jobbet och snackar med en av mekarna där. Går bara på 2 cylindrar säger han och föreslår nya stift då de som sitter i Banditerna är väldigt känsliga. Sagt och gjort, byter till 2 nya där och då på deras parkering med lite lånade verktyg. Startar upp cykeln men den låter fortfarande fel. Renovera förgasarna är hans nästa förslag men med 4 veckors väntetid i deras verkstad så planerar jag att göra det själv.

Förgasare?
Pratar med far min och han erbjuder sig att hjälpa till men först ska jag testa en flaska injector cleaner. Kastar i en flaska i tanken och brassar runt på höga varv för att få ut det i systemet. En stund gick den som den skulle med tomgång på 1500rpm och snabb svarstid på gasen men lyckan blev kortvarig. Problemet återvände. Plockar av och isär förgasarna med hjälp av farsan och efter lite felsökning hittar vi boven. Nålventilen på 2:ans cylinder är trasig och även en av de andra är på god väg att braka ihop men vet inte vilken cylinder den satt till då jag upptäckte den var trasig först dagen efter, troligtvis 1:ans cylinder då den också krånglade.


De två till vänster är de som är trasiga

Nålventil

Har beställt nya nålventiler, byter alla 4, från Suzuki i Rotebro. Kostar 209 kr/st och har 1-2 dagars leveranstid. Uppdatering kommer när jag skruvat ihop allt igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0